söndag 5 juli 2009

Hej igen allihop.

Tack Anna för allt bloggande. Utom att lägga upp bloggen och lägga in de första bilderna så är det mest anna som har bloggat alltihop, men på min användare. Det såg ut så här.

Tack allihop, det har varit kul, om än något långdraget i den lätta vinden. Hälsningar Per

lördag 4 juli 2009

75 timmar, 22 minuter och 6 sekunder

... så länge var vi ute. Line owner GR Open. Nu får vi vänta och se om vi vinner klassen. Självklart väntar vi med en öl i handen.

Mål

Nu går vi i mål!

Sandhamn i sikte!

Snart är resan slut. Vi kan se målgången nu...

Nu rockar det

På väg in nu, vid Revengefyren, rockar loss till Teddy bear Stockholm!

Sandhamn nästa

Nu passerar vi Almagrundet!‭ Segelbyte på gång. Och byte till seglarställ, det börjar regna och blåsa.

E3 och E4 möter upp vid Alma!

Wow, Ericsson 3 och Ericsson 4 kommer och möter oss! De ståtlar upp sig i fjärran borta vid Almagrundet, och rör sig snabbare. Thomas ringer upp och pratar med Mange på mobilen, "och vad gör ni då?"

Duschhallucinationer

Nu fantiseras det om dusch och bad här. Det går inte att förneka att det skulle vara trevligt. När vi gjorde noll knop för någon timma sedan så var det ganska lockande med ett bad... :)

Alma i horizonten

Nu ser vi Almagrundet!

Bleke och sjöbris

Nu har vi legat i bleke och gjort noll till två knop under två timmar. Vi har letat skugga i lä. Hållt utkik efter vind.

Men nu kommer sjöbrisen! Vi gör åtta knop!

Och vi tar in på Ran och Artemis....

Kontrasterna är stora

För några timmar sedan tog vi oss fram med tio knops fart. Inatt toppade vi med 15 knop och vi fick känna på lite av den segling som den här båten är bäst på.

Kontrasterna är enorma; nu tuffar vi fram i två knop på i princip ingen vind alls. Solkräm på. Stillhet i lä är det som gäller för att ge båten vinkel för att hjälpa ut seglen.

Bullens

Bullens pilsnerkorv gick inte riktigt att rösta om smaken, därför det blir bara en trea. Orsaken är att antingen gillas den eller så gillar den inte. Det är spridda skurar på burkskalan, tvåor. fyror, någon etta, någon femma.

Knappar in

Vi knappar in lite på Artemis och Ran. Vid Gustav Dahlen mötte vi den efter att de rundat, nu kan vi se dem framför oss. Det blir segelbyte i den lätta vinden för att vinna mer, är taktiken.

Vädret till kaffet

Det blåser fem sekundmeter, och vi seglar i tio-elva knop. Det regnar småspik.

Då är det dags för kaffe. yummy! :)

Bra vindvrid

Nu har det vridit upp sig så vi är på rätt kurs. Det betyder att vi inte kommer behöva slå på ett tag, vilket är bra för annars skulle vi vara tvugna att väcka alla stackare som sover vid varje slag. Och då blir det inte mycket sova av.

Prylhaveri 2

Pad eye, en ögla i däcket där brytblocket för förseglet, sprang just lös. Vi måste ligga kvar på denna bog så en tillfällig fix fixas raskt.

Gustav Dahlens fyr rundad

Snygg rundning med segelbyte vid fyren. Nu kryss. Regn o kallt på railen.

Konsten att sova på Ericsson1

Det är inte helt enkelt att sova när båten nästan planar uppe på 15 knop. Jag glider omkring i kojen som en tvål i en tvålkopp. Det skakar och svishar runt omkring mig. Min aluminiumram med nät till säng vinklar jag upp med ett enkelt handgrepp, och lägger sovsäcken lite mellan mig och skrovet, det är kallt mot min högra arm. Öronpropparna trycker i öronen, och ljudet från segel, vind, och vågor slår igenom. Rop mellan de som arbetar på däck.

Ran o Artemis

Nu ser vi Ran o Artemis för första gången sedan Östergarn! De har rundat Gustav Dahlens fyr.

fredag 3 juli 2009

Rundat Sandön

Fullmåne över Gotska Sandöns norra udde, Bredsandsudde, och den norra fyren vars röda sken vi just nu passerar markerar kopparstenarna.

Ostmärket sydost om Ön

Å där rundade vi just ostmärket öster om Gotska Sandön! Nu känns det som om vi börjar vara på hemgång. Vi var uppe i 13 knop längs med sydöstra sidan av ön.

Nu sätter vi A1 plus stagsegel. Vi hoppas på surf. Förväntan är hög på ännu mer tryck i grejorna. Vi har ju ännu bara anat vad båten går för. Surfen inatt pratar vi fortfarande om. Det var magiskt att rusa fram fortare än vinden över spegelblankt vatten.

Östersjöns pärla

Gotska Sandön, Östersjöns pärla. Ett paradis på jorden. Så skrev Albert Engström om Sandön.

Vi ser just nu Hamnudden, Tärnudden och Kyrkudden. Höga land.

Och efter lite lä bakom ön börjar det röra lite mer på sig. Kölen ut!

Chili con carne 2

Chilin får fyra burkar av fem möjliga på burktoppen. Med tre droppar tabasco blev det bra riv.

Tröttheten börjar ta ut sin rätt

Nu börjar tröttheten sätta in på oss alla. Vi har nu seglat i snart två och ett halvt dygn. Varav två vaknätter med tretimmarsskift uppdelat på två team. Jag gissar vi kommer börja prata om mjuka sängar och god sömn snart. Sömnhallucinationer...

En nyvaken Torbjörn får illustrera detta.

Tärnuddens fyr i sikte

Nu ser vi Gotska Sandön rakt föröver. Havet har stillat sig. Vi har fortfarande bra fart i lådan, mellan 6 och 7 knop.

Lugnet har lagt sig också över besättningen. Alla väntar på middagen. Marcus lagar chili con carne. Denna gång på burk, inte frystorkat.

Algbälten

Det är mycket alger i vattnet hela vägen där vi seglat. Det ser inte så badvänligt ut.

Mathallucinationer

Mat har varit ett [terkommande tema p[ denna seglats; vad vi har 'tit, vad vi ska 'ta, vad som finns kvar att 'ta. Hur l'nge maten ska r'cka. Till och med vad vi ska 'ta n'r vi kommer hem, eller var man kan 'ta god mat, rent generellt. :)

Norr om Gotland

Nu rullar det p[ ganska bra. Vi ligger strax norr om Gotland, utanf;r Lauter p[ F[r;. Jag skriver p[ navigationsdatorn som bara har ett usb-uttag (som anv'nds) annars hade jag kunnat ladda upp bilder direkt.

Nu h[ller vi kurs mot Gotska Sand;n och kommer runda d'r ikv'll om vinden h[llerr i sig. Vi har gjort 8-9 knop i snitt sedan det brallade i utanf;r Visby s[ vi jobbar p[ v'ldigt bra i vindf;rh[llandena.

N'r vi n'rmar oss Gotska Sand;n kommer t'ckningen vara mindre bra igen. Mobilmasten d'r st[r p[ norra sidan ;n, mitt p[ s[ efter rundningen borde vi kunna skriva ett nytt inl'gg.

Prylhaveri

A0:ans inbyggda förstag gick just av. Snabbt segelbyte. Det som går sönder på sjön fixas på sjön. Eller så får man klara sig utan.

Blixtoväder

nu kommer det! blixten slog ner nu ösregn måste lägga ner tel

Nu kommer regnet

En lite mer fartfylld rundning, detta! 12 knop hade vi och nu sitter vi alla på railen och har regnkläder på. Äntligen får vi titta på kölen.... Den har varit framme lite då och då tidigare också. :)

Bara glada miner nu när det friskar i!

Visby i sikte

Dags att förbereda rundning i Visby hamn. Segelbyte till A4 innan, vi får se vad det blir efter. Det är svårt att se om åskfronten bär med sig vind eller om det tokdör.

Det ser definitivt ut att bli mer vind. Himlen ser oroväckande ut. Ett fett band rakt ut från Visby, sedan frågetecken.

Tim har fått åka upp i masten för att fixa ett fall, men nu snabbt ner för det friskar i.

Åska i fjärran

Några åskmoln börjar torna upp sig på båda sidor av båten, ett åt styrbord och massor åt babord.

Solkräm på, för här skiner solen och värmer på undanvinden. Kortärmat och shorts är det som gäller här.

Vi närmar oss Visby med ca 6 knop, och beräknar våra framme om en och en halv timma.

Med lite ansträngning kan man se Visby nu. Tjohoo!

Knolls grund

...passerades för några timmar sedan. Med radioskugga har vi inte kunnat skriva på ett ganska långt tag. Nu med sikte på Visby!

Rundat Hoburgen i gryningen

Nu äntligen rundat Gotlands södraste spets, Hoburgens fyr. Första nattpasset har just gått på. Kaffevatten kokas o ett lätt mummel har spritt sig. Jag ligger i en alu-ram nu och har för första gången mobiltäckning även inne i båten. Nu sova.

Hoburgens fyr i sikte

Nattpass två är fortfarande på när vi siktar Hoburgens fyr. ca 45 minuter till den, så lite arbete blir det precis i bytet. 10.5 knop nu.

Faludden

Nu passerar vi snart Faludden. Vi gissar på lukten att det finns ett pappersbruk i närheten.

Märket som vi ska hålla ut för passerade vi just med god marginal (host. hela 30 meter) och på rätt sida av båten. Härligt. Nu rullar det på.

Nu gasar vi

Andra nattpasset går just gått på. Vi sitter på railen och det bokstavligen regnar knott. Vi gör just nu 9.75 knop på tre sekundmeter vind.

(i bilden: 9.86 knops fart, 7,0 knops vind...)

Senaste två timmarna har vår snittfart varit högre än de andra båtarna. Vi snittade under en timma på 12 knop och de två framför oss. Ran och Artemis på ca 8 knop. (har jag hört från de som var vakna då)... Så nu har vi dragit ifrån resten av fältet, och knappat in något på de som ligger i ledningen.

torsdag 2 juli 2009

Frystorkat 2

Här äts det just nu i skift. Jag har ätit klart så då får en annan i besättningen en tallrik att äta på. Nu blev det frystorkat Chicken Tikka Masala toppat med tabasco.

Maten fick en femma av fem möjliga stjärnor på frystorkat-toppen efter omröstningar.

Spegelblankt vatten

Här är spegelblankt på vattnet. Vi har 7 knops vind, ca 3,5 sekundmeter. Och har 10 knops fart, och flyter fram. Jey!

Avsaknad av bilder

Tyvärr lyckas vi inte ladda över bilder till bloggen. Ska försöka komma på något sätt...

Östra Gotland

Det brukar kännas bättre när man rundat, säger en som vet. Vi har passerat Fårö fyr och nu ser vi cementfabriken i Slite. Vi kryssar och håller humöret uppe med sömn, mazariner och seglarhistorier. .

Konsten att sova ombord

Vi tyckte det var ganska okej att sova på aluminiumramarna med nät som finns här.

De sov vi i när vi låg i hamn i Sandhamn. Sedan dess har vi alla provat å sova på i princip alla ställen i båten som går att kura ihop sig på, men som till skillnad från kojerna ligger föröver om masten.

När det är lättvind måste vikten fram för att aktern ska släppa ur. Och det är bara kroppsvikten och kölen man har att flytta runt på denna båt.

Vi har provat att sova på segelsäckar nere i båten, framme i förpiken på själva skrovet, lite var stans på fördäck beroende på vindstyrka... Lä vid lätt och lovart för lite mer.

Salvo Rev

Nu har vi rundat Salvo Rev. Och äntligen mobiltäckning igen. Vi kom in via södra delen av Gotska Sandön, och vi kunde se Höga kusten och Hamnuddens fyr.

Vi är omgivna av båtar nu, som kör en annan bana. Vi gissar på Alfabanan som går direkt till Gotland utan att runda Nynäs. Vi passerar dom en efter en.

Lunchen har intagits i lovart. Skönt efter en hel natt i nästintill bleke. Tyvärr ligger vi nog sist i vår klass just nu.

Nu siktar vi på Fårö fyr och har sol och vi tuggar på rätt bra.

Stilla segling

Jag vaknade just till. Mobil-täckning igen. det måste betyda att Gotland inte är långt borta.

Trots skymningen och en anings sjörök (?) kan jag inte se Gotland, men däremot tre konkurrenter. Jag hör röster från den närmaste båten som ligger söder om oss i lovart. Jag gissar att det är Royal Blue som smugit ikapp under de senaste två timmarna. De har väldigt bra före i lättvind.

Detta är i det närmaste magiskt. Båten är i total stillhet. Jag kan höra vattnet porla. Seglen röra sig. Lätta snarkningar från någon trött seglare. Alla utom skepparen och några till är vakna, och hela båten är i stillhet.

onsdag 1 juli 2009

Mot Gotland!

Nu hamnar vi snart i radioskugga, för nu seglar vi mot norra spetsen av Gotland.

Vi skymtar Royal Blue i fjärran som kommer runda vid Nynäs om tre-fyra distans.

Först igen

Det verkar som om HiQ har gett upp! Vi möter dem vid rundningsmärket utanför Nynäshamn. Detta betyder att vi är först igen.

Nu rundar vi!

Nynäsmärket i sikte

HiQ passerade just rundningsmärket vid nynäs kunde vi se från oss. Helt väntat har alltså en trimaran passerat oss.

Första nattpasset ligger nere i förpiken och sover.

Close encounter...

Snart borde vi närma oss Nynäshamnsbojen. Om en timma tror vi.

Vi passerade precis en dykbåt med flagg o dykare. Strax därefter tittade en säl upp på mrs. Supernyfiken.

- Anna ps: Marcus, jag tror din bild (du fotar ju) blev bättre än denna...

Efterlängtad middag

Middagen intar vi just nu i lovart, på railen. Frystorkad chili con carne. Med tabasco och ett smil gick den absolut att äta. Ni förstår vad det betyder, väl? Vi har vind! Och gör 6+ knop. Jey!

Hoppsan

Jespers keps flög precis över bord. Vilket utlöste febril verksamhet... Båtshaken hann inte fram i tid.

Bleke

Vi skulle precis byta till ett större segel, A0. Men nu sitter vi på förpiken och dricker kaffe istället o pratar segeltyper, stövlar, mm. Matrial... För att fördriva tiden. För nu har vi totalt bleke.

Här och nu

Vi ligger och håller oss stilla för att inte störa seglen med våra rörelser.

Och nu inser jag på riktigt; vi seglar Gotland Runt med Ericsson1.

Här och nu. Lätt vind i seglen. böljande prassel från kevlarseglen. Skvalp i centerbordstrummorna. Låga samtal, som för att inte störa lugnet.

Pfoff

Vinden tog slut. Det blev nästintill bleke efter Almagrundet. Vi ligger blick stilla i lä för att inte rubba den lilla fart vi har i båten.

Almagrundet

Starten gick vid 13.00 som beräknat. Vi rundade just Almagrundet. Nu har vi enligt både ögat och navigationssystemet AIS Royal Blue i paralell med oss, annars alla andra bakom oss. Vi rundade de sista precis vid Almagrundet. Jag undrar hur flerskrovarna kommer röra sig, just nu går de öster ut, och bakom oss (de går ju mycket lägre), men om de får lite tryck i seglen så kommer de slå och säkerligen passera oss.

Det kändes riktigt läckert att passera båt efter båt med våra stora segel och vår stora båt, och stämningen på båtarna som vi passerade i lä var hög, och de ropade glatt o tackade.

Skepparen Thomas gav oss alla rungande beröm efter rundningen vid Alma, vi satte nytt segel (spinnaker) och tog in det förra seglet, trimmade, och lyfte ner på ett gehuj.

Vi har blivit uppdelade i arbetslag och vid nio ikväll kommer det första sovpasset börja. Sedan kommer vi växla var tredje timma.

Just nu när jag sitter här och skriver känner jag att vi har rätt bra surf. Hastigheten är åtta knop...

Kastar loss

Dags att kasta loss från Sandhamn. 16 besättningsmän och kvinnor är vi, några lite spända (jag iallafall), och alla väldigt taggade inför vad dagen har att erbjuda. Vi har hittat ytterligare något att lämna i land - ett örngott bland annat.

Vi packade om våra väskor, så det vi nu tar med oss är bara det allra n ödvändigaste, fleesekläder, understället vi står i, samt stövlar och solkräm. Det regnar inåt land (Stockholm), men vi hoppas slippa det.

Så räknade vi in besättningen, och nu bär det av ut mot startområdet. Starten går kl. 13.

- Anna

Vi visar vårat startnummer på väg ut mot starten.

Genomgång på däck. Se pärlbandet med båtar på väg ut till starten i bakgrunden.

Och så en kaffe på det.

Rent Skepp

Och då menar jag verkligen det. Rent skepp. Det handlar om en känsla.

Vi lyfte ut precis allt i hela båten. Sedan gick två ordinarie ner och letade fram ännu fler grejer som låg gömda både här och där, i fack som vi inte kunde gissa att dom fanns. Sedan skurade vi.

Sedan tillbaka igen. Valde för varje pinal om den skulle med ned igen. Fyllde från stor flaska till liten. Toapapper, borde räcka med tre rullar på 16 pers? Tre dagar, potentiellt... lite äckligt om inte... 6 extra fick åka med... två burkar 2000#gr pilsnerkorv i nödmat...22,5 liter vatten på vardera sidan styrbord å babord och så fyra dunkar till. alla segel vikes om. någon segelsäck sys. en annan bytsut.

tisdag 30 juni 2009

Fredagen den 26:e var vi några tappra som hjälptes åt att bottenslipa Ericsson 1 med 600-papper, (det var ett skämt, 220-papper var det). Nu är hon så slät och fin som det bara går. Även köl, roder och daggerboards våtslipades med extra fint papper.

Vi som var där fick också en utmärkt lunch.

Måndagen den 29:e träffades vi i Sandhamn för hårdträning i strålande sol och lite för lite vind c:a 4-6 m/s. Blixten körde stenhårt med oss, med minst ett slag, en gipp, eller ett segelbyte var 5:e minut. Vi var flera som fick spagetti i armarna. Undantag Peter som är stark. Alla fick bulor i huvdena efter att ha försökt röra sig under däck. På kvällen åt vi en utmärkt pytt-i-panna på värdshuset. Några fick även styra, vilket väl blir annorlunda när det skall tävlas.

måndag 22 juni 2009

Hej hej,

Nu har jag skapat den här bloggen för oss som seglar Gotland Runt med Ericsson 1 2009. Här kan vi skriva allmän information och annat som är intressant för alla. Själv tycker jag det skall bli sjukt cool, (som min dotter uttryckte en positiv känsla nyligen)